26 juli, 2007

Rått : sushi i Stockholm

Sushiställen - highscorelistan som uppdateras regelbundet, för närvarande:

1. Ki-Mama
Ganska sunkigt ställe tänkte jag första gången jag var där. Sushin är dock suverän. God sötma på riset vilket på de flesta ställen annars är torrt och smaklöst. Kreativa kombinationer och smakfyllda temakirullar. Överraskande god vegetarisk tallrik. Ska man klaga på något så är det att rullarna är lite slarvigt sammansatta och att garin smakar lite tveksamt.

2. Akki Sushi (vilken liten pärla på Folkungagatan), blev introducerad bara för några månader sen. Vackra och goda upplägg. Det där lilla extra på alla rullar och fräsch fisk.

3. Itamae (Odengatan), håller alltid jämnt hög nivå utan överraskningar, dessutom kan man smaska på edamame.

4. Roppongi (Hantverkargatan, Tegelbacken och lilla City), etta under många år men som chanserat lite. Blev det för mycket med att köpa nya flaggskeppet på Tegelbacken? I vanliga fall perfekt ris och god lax. Tegelbacken är bättre just nu.

Snabbaste resan: Hattori Sushi Devil (Tegnérgatan) - jättebra, jättebra, bra, bra, ok, hmm, måste vi gå hit igen? Allt under loppet av 6 månader. Skärpning!

Näst på tur att testa: Furusato på Artillerigatan som jag hört ska vara bra.

Ny lista i höst.

4 kommentarer:

Louise sa...

Varför gillade du inte Hattori, de gör ju både roliga och goda bitar. Fast jag håller med om att ki-Mama är ruggit bra fast inte lika kul!

Grub Man sa...

Hattori började ju lysande, men jag tror att de fick för mycket kunder för snabbt. Hoppas de har hämtat sig efter sommaren. Rekommenderar att du provar Akki Sushi vid Medborgarplatsen, också mycket kreativa...

Louise sa...

Aha, det ska jag verkligen göra!

Fröken Dill sa...

Missa inte Råkultur, det är fantastiskt! Hopplösa öppettider, dock.
Tycker fröken Dill