01 september, 2007

Frukost, lunch och middag i Beijing



Matstånden på gatan i Beijing är fantasirika och varierade. Här ses bland annat bläckfisk, orm, kyckling, biff, kräftor och larver. Made on order.

Är i Beijing på jobbresa och passar förstås på att äta som en gris. Tänkte lägga upp lite bilder härifrån. Blogspot är en domän som inte går att komma in på, inklusive min egen blogg tyvärr, men kan ändå med lite trixande fuska in min text, tror jag. Det märker jag om några dagar...



Sichuanmat på ett hak, satt som en smäck. Även om jag ätit godare här tidigare är kontrasten mellan restaurangerna här och i väst så stor att det känns i tårna redan när man sitter vid bordet och beställer. Gung Pao-kyckling och biff med bönor, gör att man mår utmärkt. Kycklingen har tagit ordentlig smak av chilen och syrligheten i rätten är lite högre än vad man är van vid. Skärbönor Szechuan style och Ma Pa Do Fu. Bönorna bränner till lagom, är krispiga och fräscha. Man mår ännu bättre. Ma Pa Do Fu (Koppärriga mamma Chens tofu...lång historia) är utsökt. Köttfärsen precis lagom stekt och tofun perfekt mjuk och saftig, kokad exakt så länge det behövs för att de ska få smak från hela grytan. Stark med mycket karaktär. Man mår bäst. Var tyvärr alltför fokuserad på att äta så jag glömde plåta flera rätter.




Strosar man lite kan man hitta massa trevliga ställen att slinka in på.  Jag slinker in bäst jag kan. Mer följer...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ahh, kopparärriga Mamma Chens gryta, det var gamla goder tider på halv trappa! Bra att man inte behöver sakna gollan trots affärsresa. Yay för travelers edition! -g.