24 augusti, 2007

Espresso hemma


Okej, för att verkligen kunna blunda och drömma sig till Italien om man bor i Stockholm är det bäst på Sosta. Om det inte går att ta sig till Sosta kan man få bra kaffe hos Mellqvist på Rörstrandsgatan och även Alfons (med en irriterande hemsida).

Men vad gör man hemma? Kaffenördalternativet är förstås en Gaggia eller La Pavoni, kompletterad med reglerbar kaffekvarn, tamper, osv.

Betänk detta:
1. Utrustningen gör dig inte till en barista.
2. Utrustningen gör dig inte till en barista.
3. Du bör tycka det är roligt att torka kaffesump och malt kaffe.
4. Du bör inte ha bråttom när du vill ha en kopp kaffe.
5. Och slutligen: utrustningen gör dig inte till en barista (hint till mina kompisar).

Ja, detta är en pitch. Nej, jag får tyvärr inte betalt för detta.

Jag har blivit såld på Nespresso.

Jag provat denna modell sedan maj. Otroligt enkel att använda, rent i köket (ingen rengöring alls av maskinen heller), ingen skötsel, gott kaffe, till och med mycket gott. Samma kvalitet varenda gång. Och dessutom med Aeroccinomaskinen (bortträng namnet) får man nästan perfekt mjölk (bättre än 95% av espressobarerna i Stockholm i alla fall). Espresso (i 8-10 olika smaker och styrka). Mekaniken är densamma i alla modeller, enkel, genial, 19 bars tryck och enkel att använda.

Ok, ok, jag slutar nu. Men kolla in mer på deras hemsida och gå in och svep en espresso gratis i deras butik på Biblioteksgatan. Glöm dina prettoinvändningar. Shut up, taste first, talk later!

2 kommentarer:

K sa...

Okej. Det kanske är kompatibelt med min åsikt att en espresso ska man bli serverad (av ett proffs), inte göra själv. Ska provsmaka.

Grub Man sa...

Berätta vad du tyckte när du provat...