19 augusti, 2007

Mmmmm...Marabou




Jag vet inte vilket geni som valde Maraboustorken som symbol för chokladen. Noterade att en kompis från Uganda rynkade på näsan när han fick se en chokladkaka. På mitt besök i Kampala för något år sedan (se bild) förstod jag varför. Det kryllar av dem i vissa områden. De är fula, de är smutsiga och de är hatade.

Följande målande beskrivning hittar man på en fågelsajt:

"It takes a real bird lover to see past the Marabou Stork's macabre lifestyle to recognize its scruffy charm.

Its most distinctive feature has to be its nearly bald, spotted, scab-encrusted head, with its huge meat-cleaver bill. The Marabous evolved their naked heads and necks as an adaptation for feeding on large animal carcasses without getting their head feathers soiled with their prey's blood and gore"

Mmmmm...

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för kommentaren på min blog.
Maraboustorken verkar inte lika trevlig som Lady Godiva.
Nu skall jag titta runt på din blog!